Czerwiec 2017

W miesiącu czerwcu zrealizowaliśmy zajęcia pod hasłem „co jedzono na dworze królewskim?” Uczestnicy przenieśli się w czasy średniowieczne i zagościli na krakowskim dworze u Jagiellonów. Stworzyli przestrzenną oś czasu, dzięki której poznali chronologię. Podopieczni po obejrzeniu prezentacji multimedialnej dowiedzieli się jakie były warstwy społeczne w XV wieku, co jedli królowie 600 lat temu, jak wyglądały kuchnie w średniowieczu, jak wyglądały kiedyś książki kucharskie, w czym przyrządzono potrawy na dworze królewskim, jak przechowywano żywność, czy wszyscy ludzie w Polsce jedli to samo, co jedli królowie. Podopieczni placówki obejrzeli film pt. „Jak widelec zmieniał swój kształt?”. Dowiedzieli się, jak w średniowieczu jedzono posiłki oraz do czego porównywano widelec. Stworzyły swoją propozycję dania dla króla Władysława Jagiełły, a recepturę zapisali na przygotowywanych przez siebie kartach księgi kucharskiej. Poznały produkty, które były znane i popularne w średniowieczu. Dzieci wspólnie postanowiły zrobić szaszłyki. W czasie zajęć dzieci degustowały suszone owoce: rodzynki, figi, suszone śliwki, a po zajęciach skosztowały deser przyrządzony dla dworzan współpracujących z królem. Pracując w grupach, podzielili produkty spożywcze na znane i nieznane w dobie średniowiecza. Ponadto korzystały z konturu mapy świata, zadając z jakich regionów świata pochodzą wybrane produkty spożywcze, które dzisiaj znamy i jemy.

Do Ogniska Wychowawczego zaprosiliśmy rodziców naszych podopiecznych. Przeprowadziliśmy zajęcia zatytułowane „co można zrobić z jedzeniem żeby go nie zmarnować”. Wspólnie z naszymi gośćmi dowiedzieliśmy ile marnuje się jedzenia każdego roku na całym świecie (aż 1,3 miliarda ton żywności, a w Polsce marnuje się 9 milionów). Polska zajmuje 5 miejsce na liście krajów Unii Europejskiej, w których marnuje się najwięcej jedzenia, jest tuż za Wielką Brytanią, Niemcami, Francją i Holandią. W krajach zachodnich więcej żywności marnowanej jest przez konsumentów, natomiast w Polsce dane Eurostatu wskazują, że żywność marnuje się głównie przez branżę spożywczą. Dowiedzieli się jak należy przeciwdziałać temu zjawisku. Wspólnie obejrzeliśmy film pt. Co jedzą astronauci”. Poznali cel utrwalania żywności, jakim jest hamowanie niekorzystnych zmian fizycznych, chemicznych, mikrobiologicznych i biochemicznych. W trakcie wspólnej zabawy dzieci i rodzice poznały wpływ warunków przechowywania surowców i produktów spożywczych na termin przydatności jedzenia. Podczas spotkania przedstawiono metody utrwalania żywności wraz z ich ciekawym kontekstem historycznym oraz poznali nietypowe metody utrwalania żywności na świecie.

W ramach formy otwartej prezentacji edukacyjnej programu dożywiania uczestnikom udało się spotkać z Państwową Strażą Pożarną. Dzieci ucieszyła się wizyta wyjątkowego gościa. Dowiedziały się jak wygląda praca strażaka, przykłady udzielania pierwszej pomocy osobie poszkodowanej oraz prawidłowy ubiór strażaka wyjeżdżającego na ratunek i do gaszenia pożaru oraz w jakim sprzęcie wchodzi do palącego się mieszkania czy domu. Poza akcjami gaszenia pożarów strażacy jeżdżą do wypadków drogowych i pomagają poszkodowanym. Również uczestnicy dowiedziały się także, jak powinna wyglądać ochrona przeciwpożarowa i starały się zapamiętać numer alarmowy do Straży Pożarnej. Podczas prezentacji powiedzieliśmy w jaki sposób funkcjonuje nasza placówka. Następnie wprowadziliśmy gościa w temat V Edycji Programu TESCO „Zdrowo jeść, by rosnąć w siłę”. Kolejnym punktem było przedstawienie naszej współpracy oraz przybliżenie działań prowadzonych przez nas jako realizatorów. Podopieczni opowiadali o swym aktywnym udziale w zajęciach kulinarnych. Wspomnieliśmy również o tym jakie tematy zajęć udało się zrealizować podczas współpracy z TESCO. Później była część edukacyjna. Spotkanie można określić integracyjnym, ponieważ wymieniliśmy się wspólnie ważnymi informacjami i miło spędziliśmy czas.

Wspólnie ustalamy zasady dalszej realizacji programu „Zdrowo jeść, by rosnąć w siłę” i pozwalamy na aktywność dzieci. Przed każdym zajęciami dostają kilka pomysłów, z których wspólnie wybierają jeden, który zostaje zrealizowany na najbliższych zajęciach. W ten sposób czują się docenione same decydują na co chcą przygotować w ramach zdrowego posiłku. Wspólnie tworzą listę zakupów tak, by mieć wszystkie niezbędne składniki.

 

 

Post Author: TPD

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *